Вітаю Вас, Гість
Головна » 2011 » Листопад » 15 » "Діагностична діяльність вчителя початкової школи"(З досвіду роботи ЧуприноїН.М.)
01:08
"Діагностична діяльність вчителя початкової школи"(З досвіду роботи ЧуприноїН.М.)
Діагностична діяльність вчителя початкової школи

(З досвіду роботи вчителя початкових класів Чуприної Наталі Миколаївни)

Застосовуючи комплекс діагностичних процедур у своїй педагогічній діяльності, ставлю перед собою наступні завдання:
• вивчення особистості учня, рівня його потенційного розвитку, окремих моральних якостей, потреб, інтересів і здібностей;
• визначення рівня розвитку дитячого колективу, характеру і структури взаємин між дітьми;
• вивчення ставлення учнів до організації життя класу, школи, форм, методів, прийомів і технологій навчально-виховної роботи;
• вивчення результативності педагогічної системи в класі;
• визначення статусу та самопочуття особистості в колективі;
• вивчення умов життя дитини в сім’ї та характеру взаємин з батьками, особливостей сімейного виховання.
На першому етапі педагогічної діагностики (готовність дитини до навчання в школі) використовую різнопланові психолого-педагогічні методики:
Методика "Бесіда"(за Т.А.Нєжновою) .
Мета. Визначити рівень мотиваційної готовності до школи, уявлення про школу та співвідношення уявлень і бажання на¬вчатися.
Інструкція виконання: визначення мотиваційної готовності дитини до навчання у школі відбувається шляхом бесіди. Вчи¬тель ставить нескладні запитання на тему, близьку до життєвих інтересів дитини:
— Чи відвідуєш ти дитячий садочок?
— Чи маєш братів і сестер, які вже ходять до школи?
— Чи розповідали вони тобі щось про школу?
— Чи хочеш ти ходити до школи?
— Як ти думаєш, що гарного, цікавого буде в школі?
— Навіщо у школі дзвоник?
Методика "Мислення і мова".
Мета. Виявити рівень розвитку мислення і мовлення дитини.
Зміст завдання. Дитина будує розповідь за малюнком, опи¬суючи побачене на ньому, розкриваючи зміст малюнка.
Роздатковий матеріалі серія малюнків.
Інструкція виконання: Розглянь малюнок і поясни, що ти бачиш на ньому.
Методика "Графічний диктант" ( за Д.Б.Ельконіним ).
Мета діагностики — вивчення рівня розвитку доцільності регуляції діяльності, вміння уважно слухати і точно виконувати найпростіші вказівки дорослого, самостійно діяти, правильно відтворювати на аркуші паперу напрямок лінії. Мето¬дика застосовується для визначення рівня розвитку здатності доцільно керувати своїми діями за покроковою інструкцією дорос¬лого.
Методика "Будиночок" (автор І. Дубровіна) .
Завдання дає змогу виявити вміння дитини орієнтуватися на зразок, точно його скопіювати, виявляє особли¬вості розвитку довільної уваги, просторового сприйняття, сенсомоторної координації та тонкої моторики руки.
Вивчення виховного потенціалу сім'ї здійснюю шляхом бесід з батьками дитини, обстеження житлових умов, проведення анкетування і тестування. (Додаток 1.)
Проведення навчальних завдань із предметів дозволило мені вже з першого класу (другий етап) ви¬значати нахили і здібності учнів до гуманітарного або матема¬тично-природничого циклу дисциплін. Проведені діагностичні зрізи, що визначали рівні навченості дітей, дозволили своєчасно здійснювати корекцію в навчанні, визначати подальші перспек¬тиви.
Для перевірки узагальненості мислення, логічної обґрунтованості використовую модифікований варіант завдань Т. А. Власової, М.С.Познера.
Завдання I (4-й зайвий)
Мета: дослідити рівень спілкування, логічну обґрунтованість і чіткість формулювання, активність і вміння використовувати спільні поняття. Завдання із карток побудовані за принципом: три предмета об’єднані спільним змістом, четвертий відноситься до другої групи і того поняття.
Техніка проведення: дитині показую картку з зображенням 4-х предметів і просять назвати їх. Після чого ставлять запитання: „Подивись уважно і скажи, який предмет зайвий і чому? А який не підходить? Чому? А які три з них мають щось спільне?”
Завдання 2. Дослідження логічного мислення
Інструкція: Назвіть слова з протилежним значенням
 високий чужий
 тонкий горе
 покупець скупий
 рудний страшний
 тугий гострий
 легкий початок
Завдання 3. Дослідження швидкості мислення
Інструкція:
За 3 хвилини назвіть якомога більше слів, які починаються літерою К
Завдання 4. Дослідження гнучкості мислення
Виявляю шляхом вирішення цікавих задач на кмітливість.
 Йшла бабуся із магазину і несла корзину яєць, одне впало, скільки яєць залишилось?
 Двоє коней пробігли 2 км, скільки пробіг 1 кінь?
 Курка на одній нозі важить 2 кг, скільки вона важить на 2 ногах?
 Скільки пальців на одній руці? На двох? На десятьох?
 Чому не можна намалювати веселу собаку?
Інструкція: послухай хитру задачу і здогадайся, як її вирішити.
Завдання 5. Діагностика рівня сформованості операцій мислення (аналіз, синтез, порівняння)
Техніка проведення: дитині пропонують знайти спільні та відмінні якості предметів.
Інструкція:
„Я назву тобі два предмета, а ти подумай і скажи, чим вони подібні і чим відрізняються ”.
Пари для порівняння:
літак – метелик, береза – ромашка,
зима – літо, м’яч – кавун,
день – ніч, вовк – собака,
людина – тварина, місто – село.
Проведення діагностичної діяльності на третьому етапі (другий рік навчання)
дозволяє мені зробити навчально-виховний процес більш ефективним.
Так, для діагностування рівня розвитку мовлення, продуктивності асоціацій в учнів використовую методику, роз¬роблену Еббінгаузом.
Завдання 1. У тексті необхідно вставити пропущені слова. Ліс весною
Прокинувся ліс після.......сну. Розкрилися бруньки на ... і...,
на... й.... Маленькі... листочки потяглися до... сонця. Вони були
... й .... Впаде ... роси на... листочок і........(В. Сухомлинський)
Завдання 2. Вставити пропущені розділові знаки.
Поганий сторож
В однієї господині миші з'їли в підвалі сало тоді вона закрила в підвалі кота а кіт поїв і сало і м'ясо і молоко.
Оцінка результатів. Фіксую швидкість виконання завдань і продуктивність асоціацій.
Для перевірки рівня сформованості навички читання, яка ха¬рактеризується правильністю, швидкістю, усвідомленістю, ви¬разністю користуюся тра¬диційними методиками, які включають:
— виконання тестових завдань (вибір правильних відповідей з кількох запропонованих; доповнення речень образними сло¬вами тощо);
— наведення порядку в структурі речень, тексту;
— складання за опорними словами віршованих рядків (бу¬риме, сенкан).
Для перевірки розвитку узагальненості мислення і навчальних досягнень з математики виконуємо такі вправи.
Завдання 1. Учням пропонуються вправи, в яких на основі спостережень (а де треба — арифметичних дій) потрібно зробити певний висновок.
1. Записано два ряди чисел:
1,3,5,7,9
2,4,6,8,10
Яку особливість ви помітили в побудові цих рядків?
2. Розглянь записані числа. В які групи можна об'єднати ці числа?
1,10,3,5,11,12,7,8,15,18,4,13
(І група: 1, 3, 5, 7, 8, 4; II група: 10, 11, 12,15,18, 13; або це мо¬жуть бути парні та непарні числа).
Завдання 2. Учневі пропонується шість різноманітних задач. Фабула і числові дані для всіх задач зберігаються:
— У Мишка було 5 листівок, а в Сергійка — 3. скільки всього листівок було у хлопчиків?
— У Мишка було 5 листівок, а в Сергійка — 3. на скільки лис¬тівок більше було у Мишка?
— У Мишка було 5 листівок, а в Сергійка на 3 листівки більше. Скільки листівок було у Сергійка?
— У Мишка було 3 листівки. Скільки листівок було у Сер¬гійка, якщо всього у хлопчиків було 5 листівок?
— У Мишка було 5 листівок, а у Сергійка на 3 листівки менше. Скільки листівок було у Сергійка?
— У Мишка було 5 листівок, 3 він віддав Сергійку. Скільки листівок залишилося в Мишка?
Оцінка результатів:
Узагальнення на високому рівні, якщо розв'язано всі 6 задач (0-1 помилки);
— достатньому, якщо розв'язано 4-5 задач;
— низькому, якщо розв'язано менше 4 задач.
Для перевірки розвитку мотивації навчальної діяльності, рівня адаптації до умов навчання в школі, в кінці навчального року проводжу індивідуальні бесіди, за допомогою яких встановлюю, як змінились мотиви навчальної діяльності моїх учнів в дру¬гому класі, відбулася адаптація до умов навчання.( Додаток 2.)
Для діагностування рівня розвитку мовлення, розуміння сут¬ності граматичних конструкцій на четвертому етапі (третій рік навчання) використовую методику, засно¬вану на слуховому та зоровому сприйнятті інформації.
Для діагностування узагальненості мислення виконую з учнями такі завдання.
Завдання 1. Заповни таблицю й зроби висновок.
зменшуване 46 46 46 46 46 46 46 46 46
від'ємник 33 ЗО 27 24 21 18 15 12 9
різниця
Як змінюється різниця, якщо від'ємник зменшується? Як саме змінюється різниця, якщо змінюється від'ємник? Після скількох прикладів можна зробити висновок?
Оцінка результатів. Високий рівень узагальнення - учень ви¬сновок робить після 2-3 завдань; достатній - після 3-4 завдань; середній — після розгляду половини завдань; низький - робить висновок без кількісної зміни.
Завдання 2.
а) Обчислити суму чисел кожного стовпчика.
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
Спостерігаючи за обчислюваннями учнів, з’ясовую , чи додають учні числа кожного ряду, чи вони помітили певну зако¬номірність (сума чисел кожного наступного стовпчика на 5 більше суми чисел середнього).
Рівень логіки мислення перевіряю за допомогою вико¬нання таких завдань:
З поданих слів склади речення.
1. Це, сім, число, один, сімнадцять, десяток, і, одиниць.
2. Довжина, його, чотирикутника, сума, периметрі, сторін,є.
3. Додавати, порядку, числа, в будь-якому, можна.
4. Чотирикутник, прямокутником, всі, у якого, кути, назива¬ється, прямі.
5. Прямокутник, всі, це, рівні, квадрат, у якого, сторони.
6. Різниці, і від'ємника, дорівнює, сума, зменшуваному.
7. Множників, добуток, переставлення, від, не зміниться.
8. Поділити, на множник, одержимо, множник, добуток, другий.
9. Добуток, в стільки ж разів, той в кілька раз, з множників, якщо один, збільшиться, збільшити.
10. Зменшуване, різниця, зменшити, зменшиться, на кілька, на скільки одиниць.
Оцінка результатів. Якщо впродовж 3 хвилин виконано 7-8 завдань — високий рівень, 5-6 завдань — середній рівень, та 5 завдань — низький рівень.
Можна проаналізувати результати також за допомогою часу виконання: 5 хв. — високий рівень, 7-8 хв. — середній, більше 8 хв. — низький.
У процесі ви¬вчення навчально-пізнавальної діяльності учнів четвертого класу використовую наступні методики:
Для діагностування рівня розвитку мовленнєвих умінь, а також практичного застосування мовних знань з граматики, морфоло¬гії, словотвору - методику, роз¬роблену Еббінгаузом.
Завдання 1. У тексті необхідно знайти дієслова, що означають: а) дію; б) стан. Дібрати слова, що мають певну будову.
Завдання 2. Необхідно скласти 5 речень за такими схемами…
Завдання 3. Доповніть речення однорідними головними та другорядними членами (додатками, означеннями). Складіть на їх основі текст.
У четвертому класі на уроках математики особливу увагу звертаю на розвиток просторового, логічного та образного мислення.
Рівень знань, умінь і навичок, зазвичай, встановлюю шляхом проведення контрольних і самостійних робіт на початку, в середині та в кінці навчального року.
Методика тестування кмітливості учня
Інструкція. Відповідайте на наведені нижче питання так, як це вам здасться найбільш правильним.
1. У порожній склянці три горіхи. Скільки горіхів у склянці?
2. Чи може горобець називатися птахом?
3. Чи може чоловік одружитися на сестрі своєї вдови?
4. У темній кімнаті знаходяться гасова лампа, свічка й газова плита. Що ви запалите?
5. Звичайний місяць містить тридцять-тридцять один день. Який місяць містить двадцять вісім днів?
6. Електричка рухається зі швидкістю 50 км/год., зустрічний вітер має швидкість також 50 км/год. У яку сторону може бути спрямований дим?
7. Ви — пілот, ваш літак летить за маршрутом "Париж-Київ", проміжна посадка відбувається в Празі. Скільки років пілотові?
8. Скільки дев'яток від 1 до 100?
9. На двох руках десять пальців. Скільки пальців на десятьох руках?
10. Звичайно в пасажирських поїздах ручки стоп-кранів червоні. Яких кольорів повинні бути такі ручки на пасажирських літаках?

Висновок.
Саме діагностичний супровід навчально-виховної діяльності учня з першого по четвертий класи дає унікальну можливість до¬сліджувати, аналізувати й коригувати розвиток і формування ди¬тини за встановленими показниками як під час навчальних за¬нять, так і в позаурочній виховній діяльності, визначати відповідний навчальний стиль для кожного учня, формувати ін¬терес і зацікавленість навчанням, розвивати потенційні можли¬вості та нахили. Результати педагогічної діагностики є свідчен¬ням достатньої (або недостатньої) підготовки учнів початкової школи до навчання в п'ятому класі.


Використана література
1. Бех І.Д. Виховання особистості. Сходження до духовності. — К. — Либідь, 2006. - 270 с.
2. Гршор'єв А.Й., Завіна В.І. Психолого-педагогічна діагностика. — Київ: Преса України, 2005. - С. 124-130.
3. Ингенкамп К. Педагогическая диагностика. — М., 1991. — С. 26-48.
4. Мартиненко С.М. Основи діагностичної діяльності вчителя початкової школи –К:ТОВ «Сім кольорів»
5. Мартиненко С.М. Діагностична діяльність майбутнього вчителя початкових класів: теорія і практика: монографія / С.М. Марти¬ненко. - К.: КМПУ ім. Б.Д. Грінченка, 2008. - С. 270-283.
6. Підласий І.П. Діагностика та експертиза педагогічних проектів: Навч.посібник. - К.: Україна, 1998. - С. 122-145.
7. Савченко О.Я. Навчання і виховання учнів 3 класу — К.: Вид-во "Початкова школа", 2005. — 638 с.
8. Савченко О.Я. Дидактика початкової школи: Підручник для сту¬дентів педагогічних факультетів. — К: Абрис, 1997. — С. 169-188.
9. Савченко О.Я. Виховний потенціал початкової освіти. — КИЇВ * 2009
10. Сухомлинський В. Вічна тополя: казки. Оповідання. Етюди: Для молод.шк.віку / Упоряд. О. Сухомлинська. — К: Генеза, 2003. — С. 10-19.
11. Сухомлинський В.О. Сто порад учителеві / В.О. Сухомлинський. — К: Рад. шк., 1988. - С. 62-64; 69-73.


ДОДАТКИ
Додаток 1

Анкета для отримання загальних відомостей про дитину
1. Прізвище, ім'я, по батькові
2. Чим займається дитина у вільний час?
3. Які ігри найбільше подобаються дитині?
4. Які види спортивних розваг дитина найбільше любить?
5. Як веде себе в дитячому колективі (активна, пасивна, сором'яз¬лива тощо)?
6. Які обов'язки має вдома?
7. Які, на Ваш погляд, індивідуальні особливості дитини необхідно враховувати в період входження в новий колектив?

Анкета для батьків щодо визначення поведінки дитини вдома
1. Чи сумлінна і слухняна дитина в сім'ї? Чи охоче вона виконує до¬ручення батьків?
— Постійно виявляє нестаранність і неслухняність
— Часто неслухняна й нестаранна
— Не завжди старанна і слухняна
— Завжди слухняна і старанна
2. Якою є поведінка дитини вдома?
— Постійно веде себе погано, допускає грубощі, сперечається
— Часто веде себе погано, на зауваження не реагує
— Не завжди. Дозволяє пестощі, але на зауваження не реагує
— Завжди веде себе гарно
3. Наскільки чуйно й турботливо ставиться дитина до батьків і близьких?
— Постійно допускає грубощі, роздратовано реагує на зауваження
— Не завжди чуйна й турботлива
— Чуйна, турботлива, добра

Анкета для батьків щодо визначення особливостей виховання дитини в сім'ї
1. Як Ви вважаєте, чи правильно виховуєте свою дитину?
2. Що Вам заважає правильно виховувати дитину?
3. Які особистісні якості та риси характеру Вам вдається вихову¬вати в дитині?
4. Які риси характеру дитини Вам подобаються?
5. Які риси характеру дитини Вам не подобаються?
6. Чим захоплюється Ваша дитина, її улюблене заняття?
7. За що Ви хвалите і за що караєте дитину?
8. Яким чином заохочуєте дитину?
9. Яким чином караєте дитину?
10. Яку допомогу Ви хотіли б отримати у вихованні своєї дитини?
11. До кого Ви звертаєтесь за допомогою у вихованні дитини?

Анкета для виявлення інтересів батьків щодо проблем виховання дітей
1. Які доповіді та повідомлення Ви хотіли б почути на батьківських зборах?
2. Які питання Ви хотіли б обговорити на батьківських зборах?
3. З якими питаннями Ви могли б виступити на батьківських збо¬рах?
4. Чи маєте Ви домашню бібліотеку?
5. Яку пресу передплачуєте?
6. На які питання вчителю треба було б звернути більше уваги в спілкуванні з Вашою дитиною?
7. Які батьківські збори Вам найбільше запам'яталися?
8. Що необхідно змінити (поліпшити) під час проведення батьків¬ських зборів?
9. Яких спеціалістів Ви б хотіли запросити на батьківські збори?
Додаток 2
1. Тобі подобається відвідувати школу?
2. Який урок тобі найбільше подобається? Чому?
3. Який урок тобі не подобається? Чому?
4. Коли ти пропускаєш школу (через хворобу), чи хочеться тобі йти до школи? Чому?
5. Чи будеш сумувати ти за школою влітку?
6. Чи хотів би ти зробити канікули довшими?
7. Чи задоволений ти своїми навчальними успіхами? Чим за¬доволений?
8. Що тобі найбільше подобається: працювати на уроці чи са¬мостійно вдома?
9. Чи хочеш ти, коли виростеш, бути вчителем?
10. Чому кожна людина має навчатися?
11. Ким ти хочеш бути в майбутньому?

"Я і мій клас"
Обране необхідно підкреслити.
1. Яким, на твою думку, є твій клас?
а) дружний;
б) більше дружний, ніж недружний;
в) більше недружний, ніж дружний;
118
г) недружний.
2. Чи є у тебе у класі друг?
а) так;
б) ні.
3. Чи є хтось із однокласників для тебе авторитетом?
а) так;
б) ні.
4. Чи є, на твій погляд, лідери у класі?
а) у добрих справах;
б) у шкідливих справах.
5. Чи проводиш ти свій вільний час із кимсь із однокласни¬ків?
а) так;
б) ні.
6. Чи люблять учні разом проводити час у школі і поза нею?
а) так;
б) ні.
7. Чи дружать хлопчики з дівчатками?
а) так;
б) ні.
8. Чи є в класі такі, з ким у тебе складні або конфліктні сто¬сунки?
а) так;
б) ні.
9. Чи були заходи, проведені класом, які тобі запам'яталися надовго?
а) так;
б) ні.
10. Чи є у вашому класі маленькі групи, в яких учні товари¬шують один з одним?
а) так;
б) ні.
11. Чи допомагає тобі хтось з однокласників (за своєю ініціа¬тивою або на твоє прохання) в освоєнні важкого матеріалу з того чи іншого предмета?
а) так;
б) ні.
Додаток 3

Орієнтаційна карта розвитку учнів______________-класу
№ з/п Прізвище, ім'я Результати навчальних досягнень Сформованість навчальної діяльності Увага Пам'ять Мовлення тривожність Стиль навчання Довільність поведінки Здоров'я Самооцінка
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21
1
2
3
Примітки в колонках
3-6 — заносяться результати навчальних досягнень за минулий рік;
7-11 — сформованість навчальної діяльності: 7 — мотивація, 8 — ціле покладання, 9 — учбові дії, 10 — дії кон¬тролю, 11 — дії оцінки; психічні процеси — 12 — увага, 13-15 — пам'ять: 13 — слухова, 14 - зорова, 15 логічна, 16 — мовленнєва;
17 — рівень тривожності в колонці ставиться одна або декілька цифр: 1 — загальна тривожність в школі, 2 — пе¬реживання соціального стресу, 3 — фрустрація потреби досягнення успіху, 4 — страх самовираження тощо;
18 — стиль навчання, ставиться одна із букв: І — імпульсвний, Р — рефлективний, Т — точний, П — повільний не¬точний;
19 — довільність поведінки - оцінюється учителем в балах (1-5);
20 — здоров'я відмічається буковою відповідного захворювання;
21 — самооцінка: ЗБ — збільшена, ЗН — знижена, А — адекватна
Переглядів: 2341 | Додав: Почшкола5651 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: